Læserbreve

Læserbreve 2002/2003

Læserbreve 2004

Læserbreve 2005

Læserbreve 2007

Landsråd 2002

Landsråd 2003

Landsråd 2004

Landsråd 2005

 

 

Ansæt en nordjysk erhvervsambassadør

Optimismen begynder at blomstre i Nordjylland – og det er godt nok dejligt. Ifølge ErhvervsBladet opslås der nu 36% jobannoncer i Nordjylland end for bare et år siden. Det er rigtig positivt og tegn på at udviklingen er vendt i Nordjylland.

Regeringen afsatte i valgkampen kr. 200 mio. til at hjælpe den nordjyske udvikling i gang igen. Pengene er nu fordelt og vurderes af det nordjyske vækstforum at føre til 5.000 arbejdspladser. Men lige så vigtigt har selve processen hen mod udlodning af pengene faktisk været. Den strøm af ideer som har væltet ind over det nordjyske vækstforum fra kreative nordjyder viser, at der er masser af potentiale i vores landsdel.

Men ideerne skal udvikles. Den nye nordjyske region skal i samarbejde med de nye kommuner satse massivt på rådgivning og vejledning til landsdelens virksomheder. Mange af projekterne der ikke fik kontant støtte af nordjysk vækstforum er sikkert bæredygtige – og de er eksempler på projekter, hvor der skal vejledes og rådgives så ideerne alligevel realiseres.

Og endnu vigtigere: Nordjylland skal markedsføres massivt. Resten af dansk erhvervsliv – og udlandet for den sags skyld – skal vide hvilket godt erhvervsklima der er i Nordjylland, og hvilke fremragende udviklingsmuligheder virksomhederne har i samarbejde med f.eks. Aalborg Universitet.

Vi skal tiltrække nye virksomheder til landsdelen, så vi også kan beholde de dygtige kandidater fra Aalborg Universitet i det nordjyske – dette er nemlig nøglen til skabelse af såvel faglærte som ufaglærte jobs.

Hvad med om regionen og kommunerne i samarbejde ansatte en nordjysk erhvervsambassadør? Ambassadørens eneste formål skal være at skabe kontakt til virksomheder udenfor den nordjyske region, som bør kunne se muligheder i Nordjylland. En sådan ambassadør skal være en med et virkeligt ”godt navn” i dansk erhvervsliv – så han/hun kan åbne døre til direktionslokalerne rundt omkring. Giv så bare ambassadøren en god løn – pengene vil være givet godt ud.

Der er masser af ideer og potentiale i vores landsdel – men den nye region og de nye kommuner skal sammen gøre regionen til en magnet for virksomheder. Super erhvervsrådgivning, god infrastruktur og udviklingsmuligheder i samarbejde med universitetet skal være kendetegnende for den nordjyske region. Og så skal potentialet altså markedsføres – måske via erhvervsambassadøren?

Nordjyske Stifttidende, 28. oktober 2005