Læserbreve

Læserbreve 2002/2003

Læserbreve 2004

Læserbreve 2005

Læserbreve 2007

Landsråd 2002

Landsråd 2003

Landsråd 2004

Landsråd 2005

 

 

Toppen af Danmark bør samarbejde

Alle kan vist blive enige om, at der kan skabes mange arbejdspladser i det nordjyske gennem udvikling af turismen. Nordjylland har mange seværdigheder og gode naturoplevelser at byde turisterne på. Men det skal jo markedsføres hvis turisterne skal komme.

I den nordlige del af vores landsdel har man været fremsynet og set dette behov for mange år siden – og en række kommuner etablerede derfor samarbejdet ”Toppen af Danmark”. Rigtig fint. Det er bare ærgerligt, at Toppen af Danmark ikke er særlig åbne overfor samarbejde med andre aktører i nordjysk turisme.

Sidste efterår deltog formanden for Toppen af Danmark – Frederikshavns borgmester Erik Sørensen – i Nordjyske mediers stort anlagte sommerhusdøgn med henblik på at finde ideer til hvad vi skal leve af i Nordjylland. Fine erklæringer om samarbejde fra formandens side viste sig straks efter mødet at have vanskeligt ved at holde vand.

I april kunne man så læse i Nordjyske, at Toppen af Danmark nu nægtede at samarbejde med en af landsdelens største turistattraktioner, Fårup Sommerland. Fårup Sommerland kunne ganske enkelt ikke få en annonce i Toppen af Danmarks katalog – med den eneste begrundelse at Fårup Sommerland ikke ligger i en af de kommuner, der har etableret Toppen af Danmark.

Her i maj er den så gal igen. Imødekommenheden overfor f.eks. kunstnere og gallerier er til at overse – selvom mange turister kunne tænkes at være kunder her. Viljen til at samarbejde med private sommerhusudlejere kniber det også med.

Det er ganske urimeligt, at organisationer der bl.a. er finansieret af skattekroner, nægter at samarbejde med erhvervslivet.

Toppen af Danmark må erkende, at det er i deres egen interesse at samarbejde med resten af det nordjyske turisterhverv. Des flere turister en virksomhed som f.eks. Fårup Sommerland kan trække til Nordjylland, des flere penge og arbejdspladser efterlader turisterne sig også i de kommuner, der står bag ”Toppen af Danmark”.

Der er masser af synergi effekter i et tæt og godt samarbejde blandt alle aktørerne i nordjysk turisme. Lad os nu samarbejde om nordjysk turisme.

Folkene bag Toppen af Danmark var visionære da de stiftede deres selskab. Vil I ikke nok forsøge at være åbne og samarbejsvillige når det gælder markedsføringen af hele Nordjylland? Jeres viden og erfaringer kan bruges. Det her drejer sig om nordjyske arbejdspladser.

Nordjyske Stifttidende, 27. maj 2005