Lad os ruske op i den offentlige struktur
Det er godt at der er ved at komme god gang i debatten om den kommunale
struktur. Det Konservative Folkeparti har gennem længere tid fremført
synspunktet, at en reform af den kommunale struktur er påtrængende.
Amterne i sin nuværende form bør nedlægges og antallet
af kommuner bør reduceres.
Forud for en kommunalreform er det vigtigt at der kommer en god folkelig
debat, så alle meninger og problemstillinger kommer frem. Det er
ikke kun en debat der skal foregå mellem politikere. Alle bør
deltage.
Den nuværende kommunale struktur blev vedtaget med kommunalreformen
i 1970. Inden da havde ændringer i den kommunale struktur været
på dagsordenen i over 10 år, og der var enighed om behovet
for større kommunale enheder.
Der er gået 33 år siden kommunalreformen. Der er siden sket
meget i det danske samfund, som gør mange af de 269 kommuner for
små. Vi har indenfor de seneste 2 år set kommunesammenlægninger
på Bornholm og Langeland, hvor befolkningen har stemt for etablering
af større kommuner. En række kommuner arbejder for tiden
med planer om sammenlægninger – f.eks. har en række
borgmestre i den sydlige del af Nordjyllands Amt luftet tanken.
Større kommuner er ønskelig både af hensyn til økonomi
og af hensynet til den service det offentlige kan tilbyde borgerne. Der
er en kendt sag, at mange kommuners økonomi er under pres. Af
mange bliver det udlagt som om dette er regeringens skyld, men den nuværende
regerings målsætninger for vækst i den offentlige sektor
er på niveau med den målsætning som SR-regeringen i
2001 fremlagde i planen ”En holdbar fremtid. Danmark 2010”.
Kommuner og amter kan ikke bare give regeringen skylden for den dårlige økonomi.
Vi bør i stedet se på hvordan vi kan effektivisere den offentlige
sektor til gavn for skatteborgerne. Kan kommunesammenlægninger
medvirke til administrative besparelser uden at det går ud over
serviceniveauet, skal disse naturligvis gennemføres. Der vil utvivlsomt
være ressourcemæssige besparelser ved at sammenlægge
mange af de små kommuner, hvor en række dobbeltfunktioner
kan sammenlægges uden af borgerne mærker en serviceforringelse.
Tværtimod.
Skiftende regeringer har de seneste 3 årtier decentraliseret en
lang række opgaver ud fra den tankegang, at opgaverne løses
bedst tæt på borgerne. En række af disse opgaver er
komplekse og tunge at administrere for små kommuner. Amternes nedlæggelse
medfører, at en række opgaver overføres fra amterne
til kommunerne – herunder driften af gymnasierne. Dette vil i sagens
natur øge presset på de små kommuner.
Andelen af danskere i den erhvervsaktive alder er faldende. Det vil
derfor blive vanskeligere og vanskeligere for det offentlige at rekruttere
arbejdskraft, idet man vil opleve en stigende konkurrence fra det private
arbejdsmarked om det begrænsede arbejdskraftudbud. Det offentlige
vil ikke kunne vinde denne konkurrence på lønsiden, hvor
man typisk vil blive udkonkurreret af det private arbejdsmarked. Dette
gælder ikke mindst indenfor gruppen af højtuddannede medarbejdere,
og med den stigende kompleksitet i opgaverne der tildeles kommunerne,
vil der netop være behov for et stigende antal højt kvalificerede
medarbejdere. Færre og større kommunale enheder vil medvirke
til at skabe faglige miljøer der kan tiltrække arbejdskraft.
Uden en kommunalreform vil personalemangel i længden medføre,
at en række opgaver ikke kan løses så tæt på borgerne
som muligt – dvs. ude i kommunerne. Mangel på personalemæssige
ressourcer vil således gå ud over nærdemokratiet – eller
i kvaliteten af den offentlige service. Større kommuner er derfor
en styrkelse af nærdemokratiet – og ikke som nogen påstår
ensbetydende mindre nærdemokrati.
Kommunernes geografiske størrelse er ikke så afgørende
for borgerne som ved kommunalreformen i 1970. Flere og flere kontakter
til kommunen vil i fremtiden kunne varetages via internettet eller pr.
telefon. Der er dog intet i vejen for, at der i byer som ”mister” sit
rådhus kan etableres et kommunekontor hvor borgerne på bestemte
dage hver uge kan få personlig betjening og vejledning om konkrete
forhold. Et sådan kommunekontor vil være billig i drift,
men vil kunne vejlede borgerne lokalt selvom den konkrete sagsbehandling
ikke nødvendigvis foregår på kommunekontoret. En sådan
ordning har man etableret på Bornholm efter at 75% af befolkningen
i 2001 stemte ja til en sammenlægning af de bornholmske kommuner.
For at imødegå fremtidens udfordringer er det nødvendigt
at ruske op i den offentlige struktur. Både af hensyn til økonomien,
kvaliteten af den offentlige service samt ikke mindst af hensyn til nærdemokratiet,
skal vi have større kommunale enheder i Danmark.
Nordjyske Stifttidende, 14. juni 2003 |